Africa AfricaAsia  Report

AFRICA MEDIA FOCUS: Malawi, Uganda journalists detained in line of work

As part of our news analysis slot on Africanews, we will be updating a media watch page that deals with major issues of media ongoings across the continent.

It will cut across happenings in mainstream and across social media with also a special eye for fake news.

  • Western Ethiopia internet cut, Sudan bans pro-Bashir press
  • Journalists detained in Uganda and Malawi

Uganda journalists briefly arrested

The Daily Monitor portal in Uganda reported the brief arrest of two journalists who were picked up whiles covering the banned political consultations by musician, lawmaker Bobi Wine.

Malawi journalists arrested covering EU event

The private Nation newspaper in Malawi reported the arrest of journalists on Wednesday December 8 as they went to the main airport to receive n European Union delegation for post-election duties.

The Nation’s journalist Golden Matonga, ZBS journalist Steve Zimba and his television camera person Francis Chamasowa were released after being charged with “Disordery at an airport contrary to Aviation Act”.

Jan. 6 – 8: Security-related internet cut in Western Oromia

Reports indicate that there is a partial internet cut across several towns in western Ethiopia. The development has been in place since Monday.

The move is believed to be in connection with rising insecurity in western Oromia regional state where the army continues to battle a former rebel group. Over a dozen officials of the region have been killed in the last few months by suspected rebels in the area.

 

The BBC adds that “in some areas mobile call services are also not working.” The state monopoly EthioTelecom has yet to comment publicly on the situation. The outfit twice last year cut the internet; first over national level examinations and in the wake of a foiled coup in the Amhara regional state.

Jan. 7: Sudan bans pro-Bashir media outlets

In Sudan, the state continues to squeeze media outlets affiliated with ousted president Omar Al-Bashir. Two two newspapers and two television were affected by the measure.

Al-Sudani and Al-Ray Al-Am newspapers and Ashrooq and Teeba television stations were banned for allegedly receiving funding from al-Bashir, AFP news agency has reported. The punishment was meted down by a committee tasked with dismantling institutions linked to the former leader.

 

But editor-in-chief for the Al Sudani, Diaa al-Din Belal rejected the allegations in an interview with AFP: “We operate under a private company and we did not receive any funds from a party or a government authority,” Belal said. Bashir was deposed by the army amid protests in April 2019.

He has been jailed in a corruption case whiles other cases are running in the courts. Sudan is currently under a military – civilian council overseeing a transition to democracy.

 

 

 

Africanews

 

About the author

Adewale Adenrele Muhideen

Journalist ,PR, Researcher, Culture and Tourism promoter, Business Development Consultant.

Add Comment

Click here to post a comment